Digital marknadsföring från Norrland

MENY

Peter Wälås
Wiktor Hansson

Google Ads

Öka din försäljning genom sponsrat innehåll på världens största sökmotor.

Välkommen ombord att köpa annonsplats på Google

Google Ads har utvecklats genom åren och är så mycket mer än de traditionella text- och shoppingannonser som många först tänker på. Från att en gång i tiden även ha visats i gult till höger om sökresultaten, har Google Ads integrerats i det närmast helt i toppen av sökresultatsidan, märkta med "Sponsrad" i fetstil. Fram till 2018 pratade man om Google Adwords och före det om sponsrade länkar. Fortfarande handlar det egentligen om samma sak, nämligen om Googles egna annonseringsplattform där företag, oavsett verksamhet, snabbt och kostnadseffektivt kan nå ut med sitt budskap. Här förklarar vi närmare hur vi jobbar med Google ads, följ med.

Busenkelt och utan krusiduller.
Vad är Google ads?
Sponsrad
Andorja.se

Google ads är bland annat det sponsrade innehållet på Google, som den här annonsen till exempel.
https://www.andorja.se/google-ads

GOOGLE SEARCH

Textannonsering

Old-school annonsering som fungerar.

Search ads (sökannonser på svenska) representerar de traditionella annonserna som syns i samband med sökresultaten när en användare söker efter specifika söktermer på Google. Ju bättre utformade dessa sökannonser är, desto fler annonsklick kommer de att generera och förhoppningsvis även konverteringar. 

GOOGLE DISPLAY

Bildannonsering

Visa upp din verksamhet med bilder.

Display ads (bildannonser helt enkelt) visas på andra webbplatser inom Googles annonsnätverk och inkluderar bilder, text och grafik för att öka synlighet och interaktion. Displayannonser använder vi främst för att stärka igenkänningsfaktor och ett företagets varumärke.

GOOGLE SHOPPING

Butiksannonsering

Visa upp din butik med produkt och pris.

Shopping ads fokuserar på att marknadsföra produkter direkt i sökresultaten på Google och är effektiva för e-handelsföretag. Här behöver du ha en webbutik som är kopplad till Google merchant center och du väljer själv vilka produkter du vill marknadsföra. Självklart hjälper vi dig komma igång.

VIDEO OCH APPAR

Reklam på Youtube

Rörligt innehåll, främst på Youtube.

Video ads som är synliga på Youtube och andra plattformar ger företag möjlighet att engagera sin publik med rörligt innehåll. En kanal som bara växer och växer. App-annonsering riktar sig till användare som är intresserade av att ladda ner appar och smidigt integreras i mobilanvändares upplevelse.
- Jag har redan testat att annonsera på Google men det gav inget!

Kvalitetsresultat

Allt hänger ihop och vi brukar likna Google ads med en skylt längs gågatan i en stad. Det du väljer att skriva på skylten (ja, alltså det kunden ser utanför din butik) behöver finnas inne i butiken, och gärna så att besökaren slipper fråga om hjälp. Vem har inte varit med om att man klickat på en annons på Google, och som motsvarat ens förväntningar men där man hamnat på något helt annat? Tänk såhär: det du annonserar med på Google behöver även finnas välsorterat på din hemsida. Din organiska ranking på Google ihop med hur din hemsida fungerar kommer spela in på hur dina Google ads levererar. Andörja är en webbyrå med kontor i Bollnäs och Skellefteå och är en certifierad Google partner. Det innebär bland annat att vi är vana att driva lönsamma kampanjer på Google där kunden ser vad sin investering genererat tillbaka.

Fördelar med Google ads

Med Google ads kan du snabbt nå ut med dina produkter och tjänster. Dessutom till en budget du håller koll på.
Relevant trafik
Betala för den målgrupp du är intresserad av.
Ökad försäljning
Relevant trafik kommer att öka din försäljning.
Följ framgångarna
Få koll på vad dina besökare gör och vad det är du vill förmedla.
Fast budget
Vad kan du lägga och vad behöver du få tillbaka?

Vanliga frågor inom Google ads

Vart visas Google ads?

Beroende på vilket annonsformat och inriktningar du väljer så varierar platserna annonserna visas på. Ofta handlar det om sökresultatet på Google, Googles Display-nätverk, Google Shopping, Youtube, Appar och G-mail.

Är Google ads samma sak som SEA?

Nja, inte riktigt. Medan Google ads enbart täcker just Google så innefattar SEA (Search Engine Advertising, på svenska sökmotormarknadsföring) all annonsering på sökmotorer. Ja det finns faktiskt andra sökmotorer än Google.

Hur fungerar Google ads?

Först och främst behöver du ha ett Google ads konto. Antingen skapar du ett själv eller tar hjälp av oss. Utifrån ert behov sätter vi sedan upp kampanjer med olika annonsgrupper. I annonsgrupperna skapar vi annonser för de produkter och tjänster som ska marknadsföras. När det är klart startar vi kampanjen och annonserna visas på Google. Baserat på budget och annonsernas kvalitet placeras sedan annonserna i sökresultatet. Vi jobbar löpande med att optimera annonsresultatet för att möta sökintentionen på bästa sätt.

Hur bestämmer Google annonsernas placering?

Annonsernas kvalitetspoäng och vad du är villig att betala per klick, är väl egentligen det korta svaret. Kvalitetspoäng handlar grovt om tre saker. 1. Hur bra dina sökord matchar med annonsernas innehåll. 2. Om dina annonser matchar användarnas sökavsikt. 3. Kvaliten på landningssidan som användaren når efter att ha klickat på annonsen.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Med SEM, som står för Search Engine Marketing (på svenska sökmotormarknadsföring), får du fler hemsidebesökare genom betalda annonser, exempelvis Google Ads. SEO gäller sökmotorns organiska sökresultat, alltså det under och omkring de köpta annonsplatserna.

Sätt staven i backen och låt oss sätta igång

Se det som en trestegsraket. Webb + SEO + Google ads 

Kontakta oss

Namn
E-post
Meddelande
Skicka
Kom igång
Stäng
Steg 1
Kontakt
Vi kan inte telepati men mycket annat. Allt börjar med en första kontakt och här kikar vi på vad ni har för behov.
Steg 2
Lösning
När behovet är utkristalliserat börjar vi jobba. Med regelbundna kontakter ryggar vi varandra genom hela processen.
Steg 3
Uppföljning
Vi mäter vad vi gör och vad vi kan optimera. En organisk process som aldrig slutar.
Blank Form (#3)
Meny
Kom igång
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram