Digital marknadsföring från Norrland

MENY

Peter Wälås
Wiktor Hansson

seo

Gör din hemsida mer lättillgänglig och uppmärksammad.

Syns du på världens största marknadsplats?

Syns du inte så finns du inte. Kanske inte riktigt så, men nästan. Internetstiftelsen rapporterade med "Svenskarna och Internet" att 97% av svenskarna dagligen använder Google, oavsett ålder. Att ranka högt har därför betydelse, något som brukar märkas i orderboken. Att ranka högt handlar om hemsidans auktoritet och hur den står sig i jämförelse med andra branschkollegor och konkurrenter. SEO är dock ganska komplext och ibland tar det lång tid att ranka högt med ett resultat som står sig över tid. Svajar sökresultatet och du åker upp och ned så kan det betyda att du behöver på med arbetshandskarna. Här har vi samlat lite information kring hur vi jobbar när det kommer till SEO, eller på svenska, sökmotoroptimering. Häng me.

Busenkelt och utan krusiduller.

SÖKORDSANALYS

Välj rätt sökord

Vad är det ni vill nå ut med?

Sökordsanalys är en process inom sökmotoroptimering (SEO) där man undersöker och utvärderar vilka söktermer eller sökfraser användare använder när de söker efter information, produkter eller tjänster på sökmotorer som Google. Syftet med sökordsanalys är att identifiera de mest relevanta och effektiva sökorden för en hemsida eller en specifik sida för att optimera dess synlighet i sökresultaten.

TEKNISK SEO

Url-struktur och laddtid

Jepp, det handlar om teknik också!

Saker man inte ser har också betydelse, i alla fall när det kommer till SEO. Med teknisk SEO hjälper vi sökmotorerna förstå hemsidans innehåll genom att underlätta inläsning av text, bild och video med mera. Det handlar även om användarvändlighet och hur snabbt hemsidan laddar. Här brukar vi använda Ahrefs och Google search console för att förstå vad det är Google vill att vi ska agera på.

ON-PAGE SEO

Hemsidans innehåll

What you see is what you get.

ON-page SEO handlar om hemsidans innehåll och det du vill nå ut med. Innehåll som sidtitlar, metabeskrivning och hur dina rubriker ser ut kan avgöra din ranking på Google. Att inkludera relevanta sökord med förklarande texter på din hemsida har stor betydelse om du vill ranka högt på Google. Här jobbar vi datadrivet för att se vad som fungerar och inte.

OFF-PAGE SEO

Externa faktorer

Här jobbar vi med externt innehåll utanför din hemsida.

OFF-page SEO handlar om de åtgärder som görs utanför din egen hemsida för att förbättra dess synlighet och resultatet i sökmotorn. Medan ON-page SEO fokuserar på förändringar och optimeringsarbete på själva hemsidan, handlar OFF-page SEO om att bygga auktoritet och relevans från andra platser på internet, tillexempel genom länkar.
- Jag rankar redan högt men trafiken genererar inte det jag vill att den ska göra.

Konverteringsoptimering

Har du en e-handel så kan ett genomfört köp vara en konvertering medans hantverkaren räknar det genom telefonsamtal och mejl. Konverteringsoptimering handlar helt enkelt om att få dina hemsidebesökare att konvertera till kunder. Vi ryggar varandra genom att sätta oss in vad det är som är viktigt i din verksamhet och vad det är du vill att hemsidebesökarna ska göra på din hemsida. På så sätt sätter vi rätt förutsättningar, både för dig och dina hemsidebesökare. Andörja är en webbyrå med kontor i Skellefteå och Bollnäs som hjälper företag med SEO. Vi jobbar med strategier och verktyg som drivs av statistik och data för att leverera bäst resultat och avkastning.

Fördelar med SEO

Med SEO ökar du trafiken till din hemsida med syfte att stärka ditt företag.
Mer trafik
Ju högre du rankar i sökmotorerna, desto mer trafik får din hemsida.
Ökad försäljning
Med ökad relevant trafik ökar försäljningen.
Ökat förtroende
Genom att positionera dig högt i sökmotorer visar du att du har koll på läget genom relevant och aktuellt innehåll.
Starkare varumärke
Du stärker ditt varumärke om du känner din målgrupp.

Vanliga frågor inom SEO

Vad är SEO?

SEO, sökmotoroptimering på svenska, är ett samlingsnamn för det arbete som görs för att förbättra en hemsidas placering i en sökmotors resultatlista.

Vad är SERP?

SERP (Search Engine Result Page) är sökmotorns resultatsida för det sökordet.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Med SEM, som står för Search Engine Marketing (på svenska sökmotormarknadsföring), får du fler hemsidebesökare genom betalda annonser, exempelvis Google Ads. SEO gäller sökmotorns organiska sökresultat, alltså det under och omkring de köpta annonsplatserna.

Hur länge bör man jobba med SEO?

Se det som en organisk process som mer eller mindre bör pågå. Att löpande jobba med hemsidans innehåll och externa faktorer kommer du ha nytta av i din verksamhet, sen är frågan vad ni själva kan göra och vad det är ni behöver ta hjälp med att göra.

Vad är content och varför är det viktigt när man arbetar med SEO?

Content är innehållet på dina hemsida. Innehållet på din hemsida bör spegla de tjänster och produkter som du erbjuder. Google "scannar" av alla hemsidor när någon gör en sökning och visar de företag som har mest relevant innehåll baserat på din sökintention.

Sätt staven i backen och låt oss sätta igång

Se det som en trestegsraket. Webb + SEO + Google ads 

Kontakta oss

Namn
E-post
Meddelande
Skicka
Kom igång
Stäng
Steg 1
Kontakt
Vi kan inte telepati men mycket annat. Allt börjar med en första kontakt och här kikar vi på vad ni har för behov.
Steg 2
Lösning
När behovet är utkristalliserat börjar vi jobba. Med regelbundna kontakter ryggar vi varandra genom hela processen.
Steg 3
Uppföljning
Vi mäter vad vi gör och vad vi kan optimera. En organisk process som aldrig slutar.
Blank Form (#3)
Meny
Kom igång
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram